Wszelkiego rodzaju blogi internetowe są dziś zwykłym elementem polskiej części internetu. Z początku prowadzone wyłącznie przez garstkę zapaleńców – pośród których najwięcej było młodzieży – dziś prowadzone są przez największe światowe firmy, a najbardziej wpływowi blogerzy mogą liczyć na kontrakty opiewające na bardzo wysokie, sięgające nawet kilkuset tysięcy zł kwoty. A jako że blogi dzisiejsze są w polskim internecie od ponad dwóch dekad, warto przybliżyć sobie ich historię i wskazać najbardziej przełomowe momenty w dziejach polskiej blogosfery.
Za początek blogowania w naszym kraju uznaje się rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty siódmy, kiedy powstała pierwsza strona zawierająca internetowy gazetę jej właściciela – ten jednakże nie słyszał wówczas o blogach (nazwa pochodzi z języka angielskiego – web log), zatem nie utożsamiał się zbyt z opisywanym nurtem. Na pojawienie się jego następców nie trzeba było natomiast długo czekać, bo już po kilku miesiącach w polskim i internecie zaczęły pojawiać się strony z dziennikami i pamiętnikami twórców. Wkrótce z zachodnich krajów dotarł do nas trend blogowania, a największe wtedy portale internetowe udostępniły swoim użytkownikom narzędzia pozwalające na blogowanie bez konieczności posiadania kwalifikacji takich jak kodowanie HTML czy obsługa serwerów.
Pierwsze polskie blogi nie skupiały wokół siebie szerokich rzesz czytelników. Były bowiem kierowane przede wszystkim do znajomych autorów i wyłącznie nieliczne były czytane przez większe ilości osób. Te drugie z czasami przekształciły się w miejsca z własną publicznością, których autorzy pełnili funkcje opiniotwórcze. Ten trend zbiegł się także z innym – rozwojem blogów tematycznych. Były one prowadzone przez fachowców w swoich dziedzinach i dotyczyły najróżniejszych tematów. Do dziś działają blogi internetowe poruszające takie tematy jak rozmaite dyscypliny sportu, wszelkiego rodzaju rzemiosło, rękodzieło i hobby, podróży po różnych regionach Polski i świata, sztuka, literatura, komiksu, wydarzenia lokalne czy sporo innych. Co ważne, dla twórców wielu z nich blog jest priorytetowym sposobem na życie i kluczowym źródłem pensji.
Ostatnie lata przyniosły także inny trend – a mianowicie coraz częstsze przeznaczenie środków wyrazu innych niż pisanie bloga. Dzisiejsi blogerzy bardzo chętnie sięgają bowiem po narzędzia do tworzenia filmów wideo (które najczęściej publikowane są przez nich na YouTube), a także sposobów proponowane przez media społecznościowe, na czele z Instagramem i multifunkcjonalnym Facebookiem, a też w nieco mniejszym stopniu, mikroblogowym Twitterem.