Spaliny wydobywające się z silników wysokoprężnych zawierają cząstki stałe, które mogą wpływać na środowisko i zdrowie człowieka, dlatego pojazdy wyposażone w silniki diesla są na prawdę bardzo często standardowo wyposażone w systemy filtracji. Filtr DPF jest jednym z elementów tego typu systemów i jego priorytetowym zadaniem jest wychwytywanie cząstek sadzy i innych zanieczyszczeń powstających w trakcie spalania paliwa. Filtr ten daje możliwość zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wpływa na spełnianie norm emisji obowiązujących w różnorakich krajach oraz w określonych strefach ekologicznych.
Mechanizm działania polega na zatrzymywaniu cząstek stałych w strukturze filtracyjnej, które następnie ulegają procesowi wypalania podczas pracy silnika, co daje możliwość na przywrócenie pełnej drożności filtra.
Filtr DPF wymaga dobrego użytkowania pojazdu, ażeby proces samooczyszczania mógł przebiegać w sposób efektywny. Samoczyszczenie filtra zachodzi zazwyczaj w trakcie dłuższej jazdy w określonym zakresie obrotów i temperatury spalin, co powoduje wypalenie nagromadzonej sadzy. Krótkie trasy miejskie, częste zatrzymania i niska temperatura pracy silnika mogą ograniczać skuteczność tego procesu, prowadząc do stopniowego gromadzenia się osadu w filtrze. W tak zaistniałych okolicznościach konieczne staje się stosowanie dodatkowych procedur albo urządzeń wspomagających regenerację filtra, które pozwalają przywrócić jego właściwości filtracyjne i zachować zgodność z normami emisji.
Eksploatacja filtra DPF wiąże się również z obowiązkiem monitorowania parametrów pracy silnika i stanu samego filtra. Innowacyjne pojazdy wyposażone w systemy diagnostyczne mogą informować kierowcę o potrzebie regeneracji lub wystąpieniu problemów z drożnością filtra. Zaniedbanie takich sygnałów może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy silnika lub awarii układu wydechowego. Dlatego filtry DPF są projektowane tak, aby zapewnić długotrwałą pracę przy jednoczesnym zachowaniu stosownej funkcjonalności filtracji, pod warunkiem przestrzegania założeń producenta dotyczących eksploatacji i okresowych kontroli.
Różnorodność konstrukcji i materiałów używanych do produkcji filtrów DPF daje możliwość na stosowanie ich w różnych typach silników i aut, zarówno osobowych, jak i ciężarowych. Niektóre filtry posiadają dodatkowe powłoki lub systemy wspomagające proces wypalania sadzy, co zwiększa skuteczność filtracji przy krótszych trasach albo zmiennej eksploatacji. W współzależności od warunków pracy pojazdu oraz stylu jazdy filtr DPF może wymagać okresowej konserwacji albo zamiany, a jego prawidłowe funkcjonowanie pozostaje istotnym elementem ograniczania emisji cząstek stałych i spełniania wymagań środowiskowych w motoryzacji.
Dodatkowe informacje: fap łódź.
